Unesite pojam za pretragu

REPETITIO EST MATER STUDIORUM

REPETITIO EST MATER STUDIORUM

REPETITIO EST MATER STUDIORUM

Jedna od ključnih osobenosti modernog obrazovanja jeste da se kroz gradivo prolazi samo jednom, ili svega par puta, do odgovaranja/testa, a onda sledi zaboravljanje. Većini gradiva se više nikada ne vratimo, bilo ono važno ili ne. Deca gomilaju informacije u svojim glavicama, da bi po završetku školovanja često prekinula sa svakim daljim učenjem ili usavršavanjem.

Pre modernog najmoćniji je bio religijski obrazovni sistem. On nas je učio etici, svrsi i smislu života. Istaknuta i zanimljiva strana njegovog pedagoškog pristupa je bilo je insistiranje na ponavljanju.  Bilo je apsurdno verovati da se išta može naučiti bez ponavljanja. Biblija se, na primer, čitala svakodnevno, a kada završite, krećete iz početka. Deca da bi naučila da hodaju moraju pre toga napraviti bezbroj neuspelih pokušaja, i to samostalno.

U usvajanju sekularnog znanja veći značaj treba dati religijskom pedagoškom konceptu učenja kroz ponavljanje (uz nezaobilaznu motivaciju, učenje kroz igru i praksu, kao i podučavanje), jer drevnu narodnu mudrost sačuvanu u izreci „Repetitio est mater studiorum“, danas nauka utemeljuje mnogobrojnim studijama. One ukazuju na to da se svakodnevnom vežbom i obnavljanjem gradiva dodatno podstiče stvaranje i učvršćivanje sinapsi, presudnih za razvoj mozga i njegovih opštih karakteristika.

Ponavljanje je majka znanja a otac delovanja, što ga ujedno čini i tvorcem uspeha.

Jovana Kapriš
Obrazovni centar MOZGALICA

--------------------------------------------------->